01. veljača 2018

Znate li koliko stotina milijuna kuna godišnje ide za brodogradilišta i željeznice?

Još od samih početaka uvođenja tržišne ekonomije jedan od najvećih problema hrvatskog gospodarstva predstavljaju željeznice i brodogradilišta.

Iako su se i u prijašnjem sustavu obilato dotirali, takva praksa je nastavljena i nakon raspada Jugoslavije. Svih ovih godina potrošene su milijarde eura na subvencije ove dvije “rak rane” hrvatskog gospodarstava. Niti jedna hrvatska vlada nije imala snage presjeći “Gordijski čvor” te se i dan danas troši stotinu milijuna kuna godišnje na održavanju na životu velikih brodogradilišta i željezničkog sustava.

Izvješće Državne revizije je pokazalo dosta porazne rezultate, tako je Ministarstvo gospodarstva samo u 2016. godini potrošilo na restrukturiranje dva brodogradilišta 312.632.263,00 kn. Poseban problem je i što prema izvještaju izvršitelja usluge nadzora namjenskog korištenja subvencije, brodogradilište u Splitu primljenu subvenciju ne koristi namjenski! Problem predstavlja i to što novi vlasnik ne ostvaruje unos vlastitog doprinosa troškovima restrukturiranja u iznosu i po namjenama predviđenim Programom restrukturiranja i Smjernicama EK te nema dovoljnu zaposlenost kapaciteta s poslovima za koje je osigurana financijska konstrukcija. Samim time je i veliko restruktuiranje hrvatske brodogradnje dovedeno u pitanje, kao što se i vidi u drugom slučaju Uljanika kojem je potrebna hitna dokapitalizacija.

No revizija rada ovog ministarstva je pokazala kako postoje i drugi problemi sa subvencijama. Tako Ministarstvo ima i potraživanja za neopravdane subvencije u iznosu od 13.224.958,65 kn, što znači da je Ministarstvo podijelilo subvencije trgovačkim društvima koja nisu imali uvjete za dodjeljivanje subvencija!

S druge strane ni Ministarstva mora, prometa i infrastrukture ne škrtari s rasipanjem novca. Tako ovo ministarstvo  najviše dijeli subvencije tvrtkama koje su u nezavidnom financijskom stanju poput cestarskih i željezničkih. Revizija je pokazala da se najveći dio prihoda koji se dobije od naknade u cijeni goriva potroši na društva  Hrvatske ceste d.o.o., HŽ Infrastruktura d.o.o. i Hrvatske autoceste d.o.o.

Vrijednosno najznačajniji rashodi se odnose na kapitalne pomoći društvu Hrvatske ceste d.o.o. u iznosu 1.721.706.662,00 kn, Hrvatske autoceste d.o.o. u iznosu 474.404.746,00 kn i društvu HŽ Infrastruktura d.o.o. u iznosu 474.404.746,00 kn te kapitalne pomoći društvu HŽ Infrastruktura d.o.o. za održavanje željezničke infrastrukture u iznosu 450.000.000,00 kn i subvencije društvu HŽ Putnički prijevoz d.o.o. za poticanje željezničkog putničkog prijevoza u iznosu 447.740.000,00 kn.

O samoj kvaliteti i financijskom stanju tih poduzeća ne treba ni govoriti, čemu je dokaz i zadnje financijsko restrukturiranje i ogromne kamate koje plaćaju radi projekata koji su se gradili u prošlom desetljeću!

Inicijalni izvor podatakaLorem ipsum
InstitucijaMinistarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta
Procjenjeni iznos rastrošno
potrošenih javnih sredstava
000,00 kn
Težinski indeksZnačajno ali ne senzacionalno („Ma daj, majke ti…“)
Linkovi

Državna revizija

 




Komentar tjedna

Članovi moje obitelji jesu zaposleni, ali ja ni na koji način nisam utjecao na njihovo zapošljavanje u javnim ili gradskim institucijama. Takve tvrdnje dolaze kao posljedica pokušaja udara sportsko-kriminalnog miljea.

Boris Peranović / tajnik daruvarskog HDZ-a